Haber

BYD: Tesla’nın en büyük rakibi elektrikli araç pazarında nasıl büyüdü?

Çin merkezli elektrikli otomobil ve akü üreticisi BYD (Hayallerinizi İnşa Edin), Tesla’nın en zorlu rakiplerinden biri.

Şirketin hisseleri, üçüncü çeyrek karının geçen yıla göre iki katına çıkmasının ardından geçen hafta yükseldi.

Eylül ayında Türkiye’de otomobilleri satışa çıkan şirket, çeyreklik üretim bazında Tesla’yı geride bıraktı.

Küresel satışlarda Tesla’nın hemen ardından geliyor.

BYD’nin başarısı aynı zamanda Çin otomobil endüstrisinin gelişiminin de bir göstergesidir; Çin bu yıl ihracatta Japonya’yı geçti.

BBC muhabiri Monica Miller’ın raporuna göre otomotiv sektörü, konut krizi ve rekor işsizlikle sarsılan Çin ekonomisi için parlayan bir mücevher.

Öte yandan Çin’in Batı ile gergin ilişkileri ülkenin dış pazarının daralmasına yol açıyor.

BYD’nin en büyük avantajı nedir?

BYD’nin diğer firmalara göre en büyük avantajı, elektrikli otomobil yaptıktan sonra akü üretmek yerine, akü şirketi iken otomobil üretmeye başlamasından kaynaklanıyor.

18,7 milyar dolarlık servete sahip olan şirketin CEO’su Wang Chuanfu, Çin’in en fakir bölgelerinden birinde doğdu ancak mühendislik ve fizikokimya okuduktan sonra 1995 yılında kuzeniyle birlikte BYD’yi kurdu.

Sonraki yıllarda akıllı telefonlarda, dizüstü bilgisayarlarda ve diğer elektronik cihazlarda kullanılan şarj edilebilir pillerle ünlendiler.

En büyük rakipleri ise eserlerini daha yüksek fiyatlara satan Japon pazarıydı.

BYD, 2002 yılında halka açıldıktan sonra zor bir dönemden geçen Qinchuan Car Company’yi satın aldı.

O dönemde elektrikli otomobiller hâlâ geliştirme aşamasında olmasına rağmen Çinli yetkililer pazarda doldurabilecekleri bir boşluk arıyorlardı.

2000’li yılların başında hükümet yenilenebilir enerji üretimine önem verdiği için sübvansiyonlar ve vergi kolaylıkları sağlamaya başladı.

Bu BYD için çok iyi bir zamanlamaydı; Ürettikleri piller elektrikli otomobillerde kullanılabilir.

Warren Buffett yüzde 10 hissesini aldı

2008 yılında ABD’li yatırımcı Warren Buffett, BYD’nin elektrikli otomobil üretim şirketinin yüzde 10’unu satın aldı.

Buffett bu kararın nedenini şirketin bir gün “küresel elektrikli otomobil pazarının en büyük oyuncusu” olacağını söyleyerek açıkladı.

Yanılmıyordu; Bugün Çin, BYD sayesinde küresel elektrikli otomobil pazarına hakim durumda.

Geçtiğimiz Haziran ayında hükümet, önümüzdeki dört yıl için 72,3 milyar dolarlık vergi indirimi açıklayarak büyük bir teşvike imza attı.

Analistlere göre BYD’nin en büyük avantajı pil üretimi.

Elektrikli araçların en değerli kısmı burası; Tesla hala pillerini diğer üreticilerden satın alıyor.

BYD’nin giriş seviye elektrikli aracı Martı’nın fiyatı ise 11 bin dolar. Tesla’nın son Model 3 sedanının Çin’deki başlangıç ​​fiyatı 36 bin dolar.

Volkswagen’i de geçti

BYD’nin başarısı elektrikli araç pazarının ötesine uzanıyor gibi görünüyor; Bu yıl en çok satan otomobil markası olarak Almanya’nın Volkswagen şirketini geride bıraktı.

Elon Musk, 2011’deki bir röportajda BYD ve Çinli rakipleri sorulduğunda gülümsedi; Ancak eylül ayında Tesla’nın Çin’de sattığı elektrikli araç sayısı bir önceki yıla göre yüzde 11’lik düşüşle 74.043’e düştü.

BYD aynı dönemde 286.903 adet otomobil sattı; Bu da elektrikli araç ve hibrit model satışlarında yüzde 43 artış anlamına geliyor.

Tesla, Çin’de elektrikli araçlara olan talebi yarattı

Ancak Tesla Çin’e gelene kadar elektrikli araçlara ilgi yoktu. Araba analisti Ivan Lam’a göre Tesla hâlâ Çin’in en popüler elektrikli araç markalarından biri ve gençler arasında daha da iyi tanınıyor.

Dünyanın en büyük otomobil pazarı olan Çin, ülkeye elektrikli araç getirme kararı alınca yabancı şirketlerin üretim ve satış kurallarını gevşetti.

Daha önce General Motors ve Toyota gibi şirketler Çin’de fabrika kurmak isteseler bile yerel ortak bulmak zorunda kalıyorlardı.

Bu fırsat ortaya çıktığında Tesla hızla Çin pazarına daldı. Bugün Tesla, Çin’in en büyük elektrikli otomobil ihracatçısı ve Çin’deki en büyük ikinci elektrikli araç satıcısıdır.

Çinli üreticiler Avrupa’da daha ucuz

Musk, Çin’deki üretim kapasitesini artırmayı hedeflese de ABD ile Çin arasındaki gerilimin artmasıyla hedefini yavaş yavaş Hindistan’a kaydırıyor.

Daha ucuz olan Çin yapımı elektrikli araçlar da Avrupa’da popüler.

Avrupalı ​​ve İngiliz üreticiler Çin ile rekabet etmekte zorlanıyor.

AB, ithal ve daha ucuz Çin yapımı otomobillere ek gümrük vergisi getirilip getirilmeyeceği konusunda soruşturma başlattı.

Enflasyon ve artan elektrik fiyatlarıyla baş etmeye çalışan Almanya’da şimdilik BYD’nin ucuz ve yeşil araçları biliniyor.

Mercedes-Benz, BMW ve Volkswagen gibi şirketlerin ana merkezi olan Almanya, küresel elektrikli araç üretimiyle baş etmekte zorlanıyor.

Geçtiğimiz eylül ayında Almanya’nın Mühih kentinde düzenlenen Avrupa’nın en büyük otomobil fuarında en çok ilgi gören şey Çin’in elektrikli araçları oldu.

Otomobil yatırım şirketi Automobility’nin kurucusu Bill Russo’ya göre satın alma gücü tüm dünyada öncelikli, dünyada bunu elektrikli araçlarda sağlayabilecek tek yer şimdilik Çin.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

-
Başa dön tuşu